Et kortspil er i løbet af de seneste seks måneder blevet et stort hit på nettet. Der er blandt andet opstået et større samfund på nettet, og der er blevet skrevet adskillige artikler og blogs om strategi i spillet og dets udvikling.
Og nej, det er ikke online poker, vi taler om her.
Det er i stedet spillet Heartstone, udviklet af spilgiganten Blizzard, som har tiltrukket spillere i titusindvis. Og det er vel at mærke selvom, at spillet fortsat kun kan fås i en beta-version og ikke er blevet officielt lanceret endnu!
Heartstones succes har blandt andet vakt opmærksomhed hos Forbes, som har skrevet artikler med overskrifter som ”Hvordan Heartstone kan ændre PC-spil-verdenen” og ”Fem grunde til at Heartstone er bedre end et rigtigt kortspil”.
Men hvorfor bør pokerspillere interessere sig for det?
Heartstone og online poker har faktisk næsten identiske demografi. Hvis et spil som Heartstone kan tiltrække et enormt antal spillere på et par måneder, hvorfor kan online poker ikke gøre det samme?
Blizzard har som mål med spillet at gøre et spil med samlekort nemt at gå til, og samtidig beskriver de det som ”overraskende simpelt, men stadig enormt sjovt.
Online poker kan lære et par ting fra den form for logik. Her er fem ting, som online poker kunne lære fra Heartstone.
1) Nemt at lære og belønninger, som er noget værd
Dette er noget, som man altid ser i computerspil, men ikke i online poker.
I mange computerspil får man en eller form for introduktion, når man starter, f.eks. en tutorial. Der kan også være forskellige belønninger eller missioner, man skal udføre, inden man bliver kastet for løverne. Nogle computerspil giver også penge/guld/udstyr for at få spilleren ordentligt i gang.
I poker er der også blevet eksperimenteret med dette (f.eks. borde kun for begyndere, velkomstbonusser, seneste PokerStars Daily Challenges), men det er stadig ikke i samme omfang.
Heartstones valuta er virtuelt guld, og det kan bruges til at købe kort for. Derfor bliver der kastet guld efter nye spillere for at løse forskellige opgaver som for eksempel:
Vind et spil = Guld
Spil i arenaen = Guld
Rykke op i level = Guld
På et tidspunkt får man ikke kastet guld i nakken, og spillerne skal til at grinde eller måske betale med rigtige penge for at få mere guld. Og på det tidspunkt er mange spillere hooked.
Denne model vil være nem at overføre til poker, hvor spillere kunne få bonusser eller FPPs for at få dem til at prøve alle spillere.
At give nye spillere lidt ekstra penge for at eksperimentere med PLO, Stud eller 2-7 Triple Draw er en investering, der er givet godt ud.
2) Banebrydende software
I online poker er det selvfølgelig vigtigere med hurtighed og pålidelighed end flot grafik, men det bør være lidt et kompromis.
Grafikken i de fleste online poker-rum har ikke ændret sig ret meget siden 2008, og det kan man kan godt undre sig lidt over med den udvikling, som grafik-branchen er i.
Det er altså 2014, der står på kalenderen.
Heartstone er i princippet også bare et kortspil, men man får virkelig syn for sagen her. Der er blevet kræset for detaljerne, og man kan endda komme i kontakt med små dele af bordet mens man venter på at en spiller foretager sit valg.
Det er ikke specielt komplekst, men hvert kort virker mere fysisk, og hver gang du vinder, er der en eksplosion.
Hvorfor er der ikke dynamiske chips i poker. Hvorfor må man ikke se et par hænder skrabe en stor bunke chips til sig? Hvorfor ser man ikke et par kort blive kastet i mucken. Og hvorfor skal det hele pokerbordet se så statisk ud.
3) Tilgængelig for alle
Tilgængelighed er et nøgleord i Heartstone.
Selvom spillet kun er i en beta-udgave, kan man stadig downloade spillet gratis og starte med at spille omgående, hvis man har en Battle.net-konto. Og sådan bliver det sikkert også, når spillet bliver officielt lanceret.
Blizzard har fokus på, at du som spiller kommer godt ind i spillet, og derfor får du lejlighed til at vinde over nogle forholdsvis lette computer-spillere. Det får du så guld for.
Derfor behøver du heller ikke at lægge penge på bordet for at komme til at spille ”for alvor”.
De fleste online pokersider har også forstået dette, men der findes faktisk stadigvæk nogle sites, hvor man ikke kan spille for play money.
Der er faktisk overraskende mange spillere, som slet ikke tør prøve, med mindre man kan spille gratis.
Heartstone har samtidig nogle gode sociale tiltag, hvor spillerens venneliste kan importeres fra Battle.net. Dermed kan du altid se, om dine venner er online og chatte med dem.
Der er samtidig en unik måde at tackle problemer med nedsættende sprogbrug i chatten. Under spillet er det simpelthen ikke muligt at chatte, og i stedet kan man bruge en række ikoner.
Det er stik modsat i poker, hvor mange nye spillere bliver skræmt væk over, at erfarne spillere svinder dem til med ord som fisk, donk eller værre.
4) Stærkt brand
Det er naturligvis svært at overføre til poker, men Blizzard er en af de største og mest respekterede spiludviklere i verden.
Selvom der er virkelig hård konkurrence på computerspils-markedet har Blizzard formået at blive et kæmpe-navn.
Der er mange respekterede pokersider i verden, men hvad nu hvis en af de helt store tech-giganter kom ind på markedet? Lad os bare tage Yahoo, Google eller Facebook som eksempel.
Der er ingen tvivl om, at en ny spiller vil føle sig mere tryg ved at spille hos en udbyder, der har Yahoo som ejer, i stedet for hos en side ved navn Crazy Jacks Poker, der er ejet af en mand i en hytte i Litauen.
En urealistisk drøm? Måske, men det kan ikke skade at drømme stort.
5) Innovative sponsor-muligheder
Det er endnu ikke muligt at leve af at spille Heartstone, men der er allerede nogle unikke sponsor-muligheder for spillerne.
Det bedste eksempel er Jeffrey ”TrumpSC” Shih og udstyrs-fabrikanten Razor. Han streamer de fleste spil, han er med i, og laver videoer om det, så man kan lære af ham.
Razor sponserer hans stream og har af og til lidt præmier på højkant til seerne. Det er altså win-win for alle parter.
Det er faktisk lidt ligesom de videoer, som Jason Somerville har lavet for Ultimate Poker, men det er ikke helt uafhængigt.
Det ville være interessant at se, hvis almindelige store firmaer sponserede pokerspillere på samme måde. Et eksempel kunne være at Red Bull kunne sponsorere en poker-pro i en maraton.
Det er altså ikke så spændende længere med en Team Pro eller Red Pro, eller hvad de ellers hedder.
Poker-spillere har også brug for computere, monitorer og muse, når de spiller online.
Og hvis man ikke tror på, at et computerspil kan blive en god tilskuersport, så bemærk lige, at den seneste udgave af League of Legends sæson 3 blev set af 32 millioner!