Sådan bliver du mentalt klar til WSOP Main Event

Peter Eastgate
Selv Peter Eastgate havde masser af nerver på, da han vandt i 2008.

Der vil utvivlsomt komme lidt kriller i maven, når du sætter dig til pokerbordene i Rio-casinoet sammen med pokerstjernerne for at spille WSOP Main Event. Lær her en mentaltræners råd til, hvordan du får styr på nerverne.

Syv uafbrudte dage siddende på en ubekvem stol fra klokken 12 til midnat. For lidt søvn om natten, da hænder fra dagens løb genspilles igen og igen på den indre computer. Læg dertil stress, halvdårlig mad fra casinoets fastfood-køkken, 40 grader i skyggen udenfor – og måske lidt jetlag.

Disse pinsler skal man klare sig igennem, hvis man vil klare sig på finalebordet ved WSOP Main Event i Las Vegas.

For det handler bestemt ikke kun om held, hvis man vil nå langt i en turnering som Main Event. Det er ikke noget tilfælde, at det oftest er de garvede proffer og turneringshajer, som sidder ved bordene, når de store penge skal udbetales.

At sidde på en stol i lang tid er noget, som vi alle kan klare, men hvordan har kroppen det efter dag 4? Og vigtigst af alt – hvordan har hjernen og hovedet det?

Vi vil i denne artikelserie se nærmere på, hvordan du bedst muligt kan forberede dig til at spille en maraton-turnering som WSOP. Vi vil give dig gode råd til, hvordan du gør din krop fysisk klar til at spille, hvad du skal spise og drikke før og under turneringen, samt hvordan du bliver mentalt klar til at sætte dig til bords mod nogle af verdens største pokerhajer.

Derfor bliver du nervøs

I denne sidste artikel ser vi på det mentale aspekt i poker. For det er ikke altid nok, at du er i topform rent fysisk, og du har spillet poker i tusindvis af timer online og på det lokale casino.

For det er WSOP Main Event, du skal spille. Main Event! Den mest prestigefyldte turnering i poker overhovedet, turneringen der skaber legender og nye pokerstjerner – og så er der for resten en førstepræmie på omkring 6-7 millioner dollars at drømme om…

WSOP Main Event 2010 Final Table
Der skal træffes svære beslutninger under pres.

Det siger næsten sig selv, at det skaber ekstra pres og nervøsitet. Og så er det, at man kommer til at lave de dumme fejl, som koster en placering i pengene. Så inden vi kommer med råd til, hvordan du kan forberede dig til det, så er det måske på plads at forklare, hvorfor man egentlig er mere nervøs, når man spiller med pokerstjernerne om millioner.

Det spørgsmål har vi stillet til coach og mentaltræner Kenneth Dreyer (http://www.outstand1ng.dk/).

Kort fortalt så handler det om konsekvens! Når vi står i situationer, hvor vi opfatter konsekvenserne af vores handlinger som meget positive eller negative, kan vi blive usikre på os selv og nervøse. Jeg skriver opfatter fordi, at nogle mennesker vil føle høj nervøsitet ved at spille om nogle få hundrede kroner. Det handler altså om, hvordan vi hver især opfatter en konkret situation. Nervøsitet er ikke i sig selv negativt. Faktisk præsterer mange bedst med en smule nervøsitet. Det gør os klar og fokuseret på opgaven. Nervøsitet kan dog ved en vis intensitet være meget hæmmende for vores spil og det er bestemt ikke hensigtsmæssigt.

Kig på nedenstående to situationer...

1. Du spiller om småpenge med vennerne.

2. Du spiller om millioner med stjernerne

Jeg er ikke i tvivl om at alle vil være mest nervøse i situation nr. 2. For det første er det her du kan tjene/tabe flest penge og for det andet vil du måske heller ikke tabe ansigt med dårligt spil over for dine konkurrenter. Isoleret set skal vi foretage de samme handlinger i begge situationer, men vi bliver mest usikre i situation nr. 2.

Find spændingsniveauet

Daniel Negreanu
Daniel Negreanus spændingsniveau = ret lavt

Men hvordan undgår man, at nerverne bliver et problem ved bordet? Som Kenneth også forklarer, så er det faktisk fint at være lidt nervøs, og bruger man det på den rigtige måde, er man mere fokuseret på opgaven.

Det handler om at finde det rigtige spændingsniveau, forklarer Kenneth Dreyer.

Først og fremmest så må du erkende, at du er nervøs. Vær opmærksom på de tegn der viser sig, når du bliver for nervøs. Find ud af ved hvilket spændingsniveau du spiller dit bedste poker, forklarer Kenneth Dreyer.

Brug dit åndedræt. Det har du altid på dig og det virker rigtig effektivt, hvis du er for nervøs. Dybe og rolige vejrtrækninger kan sænke dit spændingsniveau hurtigt og effektivt og du får samtidig god ilt til hjernen. Som så meget andet så virker det at træne vejrtrækning på forhånd. Prøv at arbejde med din vejrtrækning hjemmefra.

Lav en plan

Som i så mange andre sammenhænge handler det dog også om erfaring. Det er derfor, at proerne typisk ender på finalebordene, når der skal spilles om de store penge, da de har prøvet det før og ved, hvad de skal gøre.

hevad khan 11427
Brug dit åndedræt!

Men du skal jo starte et sted, og det gør du ved at forberede dig omhyggeligt, skriver Kenneth Dreyer:

Det bedste du kan gøre er at lave en meget klar plan på forhånd. Afprøv planen i mindre turneringer og juster på den, hvis du har behov for det. Beslut dig for at følge planen 100% uanset hvad der sker. I din plan kan der være alt fra pokerstrategi, hvor dit fokus skal være undervejs, hvordan du vil bruge pauserne osv. Det er så let at lade sig trække i forkerte retninger.

Når du har en plan og følger den til punkt og prikke er du proaktiv og i kontrol. Hvis du kan gøre de samme ting på den samme måde uanset om det er en lillebitte turnering eller den helt store, så har du den samme plan du skal holde dig fast på. Hvis du er vant til at spille knivskarpt selvom det er for mindre beløb, så vil du lettere kunne føre den rutine ind i de store turneringer. Husk at skrive din plan ned.

Læs vores øvrige artikler om, hvordan du bliver klar til at spille WSOP Main Event:

Sådan gør du kroppen klar

Sådan får du den rigtige kost

Formularen ikke udfyldt korrekt!

Fejl i kommentar

Vent venligst tre minutter med at tilføje endnu en kommentar.

Ingen kommentarer

ALTERNATIV CASINO
Pokerside rangering Bonus
1 LeoVegas Casino €1,000 Anmeldelse
×

Sorry, this room is not available in your country.

Please try the best alternative which is available for your location:

Close and visit page