Leo Margets: Kom ud af din komfortzone

Share:
21 oktober 2015, Skrevet af: PokerListings.dk
Leo Margets: Kom ud af din komfortzone

Hvorfor er det så svært at komme ud af din komfortzone, og hvorfor er det nødvendigt at gøre det?

Og hvordan kan poker hjælpe os med det?

Alle siger, at vi skal lære at komme ud af vores komfortzone, at man skal lære at ændre sine rutiner, lidt stress er godt for dig og så videre. Men hvad er præcist den komfortzone, som de snakker om?

Den videnskabelige forklaring – hvilket er den, jeg bedst kan lide – handler om angstniveauer. Vores komfortzone omfatter alle de handlinger, som vi foretager os for at holde vores angstniveau lavt og stabilt.

Lad os tage noget, som du laver hele tiden, f.eks. at lave mad, hente din partner fra arbejde eller grinde fire borde ad gangen. Dette er aktiviteter, som du er vant til, og du oplever ikke angst eller ubehag. Derfor er det i din komfortzone.

leo margets 4
Nye ting øger dit angstniveau men kan også være meget givende.

Angst er gavnligt i små doser

Folk snakker ofte om at prøve nye ting for at komme ud af komfortzonen, men faktisk er alle aktiviteter, som hæver vores angstniveau ude af vores komfortzone. Hvis det at praje en taxa ved lufthavnen – noget der ellers er ret normalt – gør dig nervøs på grund af meget trafik, eller hvis du prøver at kvalificere dig til en EPT hvor du normalt bare spiller små turneringer, så er du rent faktisk ude af din komfortzone.

Og selvom angst ikke er ønskeligt, så kan det faktisk være gavnligt i små mængder. En smule er nok (at få den ”gode stress”, som mange taler om) til at forbedre dine evner og fokus, så du kommer op på et nyt niveau. I eksemplet med vores grinder, som prøver at kvalificere sig til en EPT, vil adrenalinen gøre ham ekstra motiveret, mere fokuseret og bedre til at tage beslutninger.

Når en opgave er meget simpel, vil vores effektivitet afhænge proportionalt af stress-niveauet. Men når en opgaven er mere kompleks, hjælper stress dig kun op til et vis stadie. Efter det vil angsten gøre dig mindre effektiv.

Jeg kan godt lide at sammenligne poker med det virkelige liv, da det fungerer så godt. Lad os tage grinderen igen. Han er måske vant til at spille fire NL100 6-max borde, han har sin egen lille rutine, god volumen. Han er i høj grad i sin komfortzone.

Hvis han beslutter sig for at tilføje et eller to borde, vil den tilføjede stress give ham mulighed for at give sit allerbedste, at være mere fokuseret og opmærksom, indtil han er helt fortrolig med det niveau. Hans produktivitet vil stige, det samme vil hans volumen.

Dette kaldes også ”lærezonen”. Hvis han til gengæld tilføjede fire borde, vil hans stress-niveau måske være for højt og gøre det svært for ham at vænne sig til det. Dette kaldes også ”panikzonen”.

Usikkerhed kræver mere af hjernen

Det meste af den angst, vi føler, når vi er ude af vores komfortzone, kommer fra usikkerheden. At varme mad op er ingen udfordring, da du er vant til det. Omvendt kan det at gøre bil eller springe ud i faldskærm, første dag på jobbet eller spille en liveturnering for første gang være svært, da det er det ukendte.

Derfor øges angstniveauet. Det kendte er betryggende, og vi er påpasselige med det usikre. Dette giver mening ud fra et udviklingsmæssigt synspunkt: det familiære er sikkert, da din hjerne ved, at du har prøvet det før, og det gik fint, så du er klar til at gøre det igen.

Leo
At opnå et mål som f.eks. gennemføre et maraton giver dig selvtillid.

Men når du prøver noget nyt, uanset om det er at spille flere borde, spille højere stakes eller noget andet, så kræver det mere af hjernen, men den er ikke altid parat på at gøre det ekstra. Derfor er det altid nemmere at holde sig til gamle vaner, når man er træt eller lidt nede.

For at opsummere er det helt sikkert en god idé at komme ud af sin komfortzone, så længe du gør det på en kontrolleret måde. Det kan:

  • Hjælpe dig til at vokse: Når du kombinerer angst og gode resultater, kan du opnå nye personlige mål. Derfor er præstationer såsom at gennemføre et maraton eller bestige et bjerg give en følelse af tilfredshed og øge din selvtillid.
  • Tillad dig at øge din komfortzone: Hvis din komfortzone er ret lille, eller du føler, at du ikke udnytter de muligheder, som livet giver dig, skal du tvinge dig selv til at udvide din komfortzone lidt efter lidt og lave nye aktiviteter.
  • Opdag nye ting og lær: Alt nyt udløser dopamin i hjernen, hvilket giver dig en følelse af velvære.

Hvis du er interesseret, kan du prøve denne test for at se hvor stor din komfortzone er.

Og husk: Hvis vi er for komfortable, er vi ikke produktive, og hvis vi ikke er nok komfortable, er vi heller ikke produktive. Det gælder om at finde den rette balance mellem stress og komfort.

Og når du har vænnet dig til det nye, kan du sige, at du har formået at komme ud af komfortzonen på succesfuld vis.

 

Share:

Formularen ikke udfyldt korrekt!

Fejl i kommentar

Vent venligst tre minutter med at tilføje endnu en kommentar.

Ingen kommentarer